GYERMEK TANFOLYAMOK
1. Gyerekek és a stressz
A stressz a szervezetre ható különleges megterhelés. Amik okozzák, azokat stresszoroknak nevezzük. Amikor az életünkben jelentkező krónikus stresszt nem kezeljük, testünk soha véget nem érő kudarcot szenved a “menekülj vagy harcolj” válaszreakció kényszere miatt. Ha nem tanulunk meg jól bánni a stresszel, fájni fog a fejünk, a hátunk, fekélyünk lesz, szív,-ér,-keringési problémáink stb.
Gyermekeink ugyanebbe a stresszel teli, bonyolult világban élnek. Az ő szervezetük is ugyanazzal a biokémiai reakcióval válaszol a stresszre. Nekik is fáj a fejük, a gyomruk, a hátuk, megy a hasuk stb. Ismeretes, hogy stresszes állapotban nem jól döntünk, fáradtak, dekoncentráltak, ingerlékenyek vagyunk. Ebből adódóan többet hibázunk, amiért persze később okoljuk magunkat, kevesebb a sikerélményünk, csökken az önértékelésünk, depresszióba eshetünk stb. Sajnos egyre több a depressziós fiatal, akik vagy zűrös bandába keveredve próbálnak tartozni valahova, vagy valamilyen kábító hatású szer valóságot elnyomó ábrándképeibe kapaszkodnak.
A probléma nagy részét az okozza, hogy a legtöbb felnőttnek, így a legtöbb gyereknek sem alakultak ki a stressz kezeléséhez szükséges készségeik. Azok a gyerekek nem kezelik jól a stresszt, akik érzelmileg elszigeteltnek érzik magukat, akik úgy érzik, nem támogatják őket abban, hogy szembenézzenek életük kihívásaival.
Hogyan segíthetünk gyerekeinknek a stressz kezelésében? Hogyan teremthetünk olyan légkört, melyben megerősítést kapnak, és biztonságban érzik magukat?
Mivel, alapvetően a stressz teljesítményekre, kreativitásra sarkall, növekedni tudunk általa stb. az lehet a gond, hogy egyes gyerekek és felnőttek a stresszt problémának élik meg, annak látják, nem pedig kihívásnak. Így maguk gerjesztenek saját stresszorokat a hozzáállásukkal, amit saját elszigeteltségük érzése okoz.
A gyerekeknek eszközökre van szükségük ahhoz, hogy szembenézzenek életük kihívásaival. Olyan eszközökre, melyek segítségével megváltozna a hozzáállásuk a stresszorokkal szemben. Hiszen, minden csak addig nehéz, míg rá nem jövünk a megoldásra. Támogatnunk kell őket, és olyan készségeket kialakítanunk bennük, hogy megbirkózzanak bármivel, ami velük történik: legyenek magabiztosak, járjanak egyenesen, merjenek szembenézni az élettel, merjenek érzelmeikről beszélni, segítséget kérni.
Ha azt érzik, hogy vannak belső erőforrásaik, ha tudják, mikor és hogyan kérjenek segítséget, akkor képesek lesznek kezelni az élet kihívásait. Úgy gondolom, ha megtanítjuk gyerekeinknek kezelni a számukra stesszes helyzeteket nagyon sokat teszünk értük, ha nem a legtöbbet. Hiszen, helyettük nem élhetjük az életüket, nem tanulhatunk, nem vizsgázhatunk le, nem mehetünk állásinterjúra, de hozzájárulhatunk ahhoz, hogy megtanulják belső tartalékaikat használni, bízni önmagukban, s így saját elhatározásaik alapján majd tiszta fejjel tudnak döntéseket hozni. (Kiskobak képző)
Mivel a hosszantartó, megoldatlan stresszes helyzetek nagyon zavaróak tudnak lenni, akár még “kiégettséget” is tudnak okozni, első lépésként annyit kell tennünk, hogy megtanulunk figyelni testünk reakcióira, és megtudhatjuk, hogyan hat ránk egy helyzet. Ha feszültek vagyunk általában a levegőt is visszatartjuk, épp ezért nagyon fontos, hogy megtanítsuk a helyes és egyenletes légzésre, a lazításra.
Stressz kezelésének leglényegesebb eleme, hogy ne reaktívak, hanem reflektívek legyünk (azaz inkább gondolkodóak, mint impulzívak). Amikor történik velünk valami, automatikusan arra van szükségünk, hogy lelassuljunk.
Gyermekeink egészsége és jólléte szempontjából úgy hiszem, a nevelés ugyanannyit számít, mint az átadott gének, hanem többet. A test állandóan homeosztázisra, egyensúlyi állapotra törekszik. Stressz alatt azzal kísérli meg kompenzálni az egyensúly megbomlását, hogy aktiválja saját biokémiai változásait. A fiziológiai egyensúly megbomlásának a betegségre való nagyobb érzékenység lehet az ára.
Tanács: - kineziológiai oldások,
* stresszkezelő tréningek,
* egyénre szabott tanulási technikák
* szükség szerint képességek fejlesztése, korrepetálás
* lazítás, kikapcsolódás megtanítása, főleg helyes példamutatással
További tanfolyamaink:
Gézengúz képző 6-7 éveseknek (iskola felkészítő)
Kiskobak képző 7-10 éveseknek
3. Tudorka alaptréning 11-14 éveseknek
Észbontó Juniorok 13 éves kortól
5. Ki vagyok én, és te ki vagy? 13 éves kortól
Kineziológia gyermektréning
Kis firkások jobb agyféltekével
|