KINEZIOLÓGIA A TANULÁSI PROBLÉMÁKRA
Ma már köztudott, hogy a mozgásfejlődés és az értelmi fejlődés között közvetlen kapcsolat van. Hosszas kutatómunkával jeles szakemberek (Dr. George Goodheart, John F. Thie, Domann, Delacato, Dr. Paul E. Dennison) megkeresték az egyes mozgástípusok hatását az idegpályák működésére, ezáltal megtalálták a legjobb mozgásgyakorlatokat, melyek hozzásegítik a szervezetet az egyensúly harmonizálására, és kedvezően hatnak a tanulási készségekre és képességekre.
Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a tanulás kizárólag agymunka. A valóság ezzel szemben az, hogy a fizikai testünk egésze, a gondolkodásunk és a lelkünk is részt vesz a tanulásban. Ilyenkor nagyon bonyolult kölcsönhatások segítik - vagy éppen gátolják - az új dolgok megértését, eltárolását, megjegyzését és felidézését. Ezért a tanulás során az agyban lejátszódó folyamatokat eredményesen lehet befolyásolni speciális testi gyakorlatokkal, mozgásokkal. Ezek az edu-kineziológiai gyakorlatok elsősorban a tanulást akadályozó pszichés blokkok feloldását szolgálják, valamint a két agyfélteke együttműködését is javítják, mégpedig gyorsan és igen hatékonyan.
Nagyon sok jó adottságú gyereknek azért okoz gondot a tanulás, mert agyuk bizonyos esetekben egyszerűen „kikapcsol”. Agyuk hátsó területe felveszi az információt, mint „benyomásokat” de ezek - a kapcsolat hiányában - hozzáférhetetlenek agyuk elülső területe számára, mint „kifejezések”. Ez a „kifejezésképtelenség” leblokkolja a tanulót és sikertelenségi szindrómát okoz.
A tanulási képességek elsősorban a bal agyféltekét foglalkoztatják. Ahhoz, hogy az egyes részletek egésszé álljanak össze, a jobb agyféltekének is együtt kell működnie.
A megoldást a teljes aggyal való tanulás jelenti, az összehangolt mozgásokra való áthangolással, speciális agytorna gyakorlatokkal és a lelki blokkok feltárásának oldása One Brain módszerrel. A két agyfélteke együttdolgozása teszi számunkra a tanulást könnyűvé, másrészt egészségünk stabilizálásában is fontos szerepet játszik.
Az energetikailag helyes mozgás aktivizálja életerőnket, egyensúlyt teremt a testünkben és a szervek fiziológiai együttműködése is sokkal jobb lesz.
Testünkben állandóan olyan mozgásfolyamatok játszódnak le, melyek során az izmoknak váltakozva ki és be kell kapcsolniuk. A test egyensúlyát ez a ki-bekapcsoló mozgásfolyamat vezérli. Testünkben az egyensúlyhiány minden formája stresszt okoz – először az idegekben, majd az inakban és az izomzatunkban.
A gyakorlatok irányulnak:
1. |
Agy-integráció: a keresztmozgások egyensúlyba hozzák a két agyféltekét. A dyslexiakutatásból ismert, hogy amikor a szem a középvonalat keresztezi, az agyféltekéink is cserélnek. Ha a bal oldalon olvasunk egy sort, a jobb oldali agyfélteke az aktív, és fordítva is igaz. Az egyik agyféltekéről a másikra történő váltás stresszt okoz. Ez érzékelhető olvasáskor, megértésnél, megjegyzésnél, visszaadásnál, írásnál.
|
2. |
Fókuszálás: ha a házi feladatát író gyereknél a fókuszálás hiányzik, nem tud teljes egészében a munkájára összpontosítani. Bárki és bármi elterelheti a figyelmét.
|
3. |
Fülenergia: fülünkkel nemcsak hallunk, de érzünk is. A fülenergia segít, hogy beszédben és írásban világosan fejezzük ki magunkat. A gyakorlatok segítik a finomenergetikai észlelés képességét.
|
4. |
Inak: a lábín egyensúlyzavara kiütközik az ember írásában. Ha testünk mozgási folyamatai nincsenek összhangban, problémáink lesznek a tanulással, a koncentrációval és a finommotoros mozgásokkal.
|
5. |
Intuitív képességek: itt főleg a jobb agyfélteke dolgozik, de jelen kell lennie a bal agyféltekének is, különben soha nem jutunk a végére, beleveszünk a munkába.
|
6. |
Kéz/szemkoordináció: nagyon fontos példája az írás finommotoros mozgása. Ha a kéz / szemkoordináció bekapcsolt állapotban van a kéz automatikusan működik és nem függ a szem vezető mozgásától.
|
7. |
Légzési reflex: a blokkolt légzési reflexű emberek minden megerőltetésnél visszatartják a lélegzetüket.
|
8. |
Medence-nyakszirt reflex: testünkben lévő egyes folyadékok nem megfelelő áramlása koncentrációcsökkenéshez, emlékezőképesség, tanulási zavarokhoz vezethetnek.
|
9. |
Öngyógyító reflex: ha az autonóm mozgásreflexet energetikailag helyes mozgással támogatjuk, kapcsolatot teremtünk saját öngyógyító reflexünkkel.
|
10. |
Stressz: testünkben az egyensúlyhiány minden formája, még az étkezés is stresszt okoz, kiegyensúlyozása elengedhetetlen testi-lelki egészségünk érdekében.
|
11. |
Szemenergia: a gyakorlatok segítenek aktivizálni az energiaáramlást, és segítik szemünket feladatának ellátásában
|
12. |
Tanulás: a kineziológiai gyakorlatok segítenek, hogy mindig nyitottak, érdeklődőek legyünk. Ily módon sokszor az élettel szemben is nyitottá válunk.
|
A gyakorlatok végzése nem függ az életkortól. Jó hatásuk akkor is megmutatkozik, ha idős, netán beteg ember végzi őket. A feledékenység, az alvászavarok és a többi „korral járó” kellemetlenség gyakran már rövid idő alatt a feledés homályába merül.
|